Deze week keek ik naar het tv-programma Metropolis, waarin lokale journalisten laten zien hoe een bepaald thema leeft in hun stad of land. Deze keer ging de aflevering over doven en slechthorenden (thanks voor de tip, mam!).
Koffie in China
Het begon in Shanghai, China. Daar lieten ze zien hoe iemand die doof is achter een muur koffiebestellingen aangeeft, met haar arm in een fluffy berenpak. Dat werd gepresenteerd als vooruitgang, maar voelt voor mij als het letterlijk verbergen van gehoorverlies door mensen achter een muur te verstoppen…
Ergens anders in Shanghai was het al beter geregeld, met slechthorende barista’s die een polsbandje droegen dat trilt bij een nieuwe bestelling. Al vroeg ik me wel af hoe je dan weet wat de bestelling is: koffie of havermelkcappuccino? Ik word toch enthousiaster van de gebaarista’s van de Sign Language Coffee Bar in Nederland.
De trucs van een Armeense tv-kok
Dan Armenië. Tv-kok Satinek heeft een gehoorverlies van 95%. Maar dat laat ze in haar programma niet zien en ze wil geen hoortoestel. Blijkbaar is het taboe daarop in dat land te groot (of zijn het vooral haar persoonlijke afwegingen?). Om het programma te maken geeft de cameraman met gebaren aan wanneer ze moet starten met praten. En door spiegels kan ze de gebaren van de regisseur zien, zonder dat de kijker dit merkt. Goede oplossing wel, al vind ik de openheid van ‘onze’ Cas Wolters en de Canadese presentatrice Alana Nichols veel inspirerender.
Fototentoonstelling CI’s
Als ik zo naar Metropolis keek staan we er in Nederland best prima voor. Deze week was er op Rotterdam Centraal een fototentoonstelling over cochleair implantaten (CI’s) in het kader van een congres van ESPCI. Grote foto’s door Jessica van der Mast (zelf CI-drager) van kinderen met een CI, met een kort citaat erbij en hun dromen voor de toekomst. Inspirerend!
Gebarenplatform
Ook startte deze week een mooie TikTok-campagne van T-mobile en gebarenplatform TYD, waarin jongeren worden gestimuleerd om via #gebarendans een dansje met gebaren te leren.